tisdag 27 oktober 2009

tankar och åsikter

Jag ligger här och tänker som vanligt. Lyssnar på Tokio Hotel. NEJ, jag börjar inte gå under. Tänkte bara lyssna för att höra hur ''pojkbandet som ser ut som tjejer'' låter. Och jag måste säga att vissa låtar är jävligt bra. Det trodde jag aldrig. Jag har aldrig riktigt lyssnat på dom innan för jag blev trött i öronen innan jag ens tryckte på play knappen, pga alla tjejer på högstadiet sprang runt i tokio hotel tröjor och skrek att dom hade kunnat dör för dom och att dom ska gifta sig med den och den och den och den. Så det blev helt uttjatat. Något annat jag funderar på är varför man i dagens läge inte sätter hårdare straff. Mamma visade mig i tidningen innan att personen som dödade och personen som var med på att döda Therese Johansson Rojo fick ynka 1 år och 8 månader i fängelse. Max straffet dom kunde få var 4 år, men fick bara 1.8 månader.
''Vid bedömningen av vilket straff de skulle få har domstolen tagit hänsyn till olika förmildrande omständigheter. När det gäller pojken anses hans bristande omdöme och flickvännens starka inflytande ha bidragit. Rätten menar även att det straff som ungdomarna nu fick motsvarar tio års fängelse om de varit vuxna.
När påföljden meddelades föll den 16-åriga flickan i gråt. Den 16-årige pojken stirrade ner i bordet men blev enligt sin advokat Claes Borgström lättad över beskedet och kommer inte att överklaga. ''

Tagit hänsyn? Vad är det för trams, tar hänsyn till vad? Tjejen bad sin pojkvän att mörda, han gjorde det. Man kan inte tvinga någon till något. Han var med på det och så är det med den saken. Therese blev 15 år. Borde man inte ta hänsyn till det. Allting handlade om svartsjuka. Killen hade pussat Therese, ingen hade tvingat honom till det. Att han sen inte vågar stå upp mot sin flickvän är hans eget fel, inte Therese. Straffet som vuxen hande blivigt 10 år. 10 år, vafan är 10 år? Ingenting. Har man tagit någons liv, ska ens eget liv bli taget. Man ska få utstå den smärtan och den plågan man gav den man tog livet av. Sverige är ju påväg utför. Dödsstraff menas med döden. Inte 17 år i fängelse. Varför kallar man det för dödsstraff när man ändå kan komma ut efter 3 år. Sen cirka 75 % av alla personer som gör något brott döms och läggs in på psyket. Konstigt, inte viste jag att så många här i Sverige är psykiskt sjuka. Jag hoppas att Thereses föräldrar, släkt och vänner överklagar beslutet. Annars är det ingen rättvisa. Jag hoppas också att therese vilar i frid, evig frid

Inga kommentarer: